wp5d1ef39e.png

Bart Wever Consulting

Menstraat 11

7411 EX Deventer

0570-600101

06-11510797

bartwever@bartwever.nl

wp1822dd24.png
wp739d3775.png

Invoering CvB/RvT Model

CvB/RvT is de trend

In het voortgezet onderwijs is er een duidelijke trend dat het traditionele bestuursmodel van een vrijwilligersbestuur met een directie wordt omgevormd in een meer eigentijds bestuursmodel van een professioneel bestuurder (eenhoofdig) of college van bestuur (meerhoofdig) met een raad van toezicht. De nieuwe bestuurlijke verhoudingen worden in de statuten van de rechtspersoon verankerd.

 

Ook het (openbaar) primair onderwijs begint over te stappen op het CvB/RvT model. De verwachting is dat binnen enkele jaren het CvB/RvT model het standaardmodel in het onderwijs zal zijn.

 

CvB/RvT model óók in het openbaar onderwijs

Het CvB/RvT model wordt ook op grote schaal ingevoerd in het openbaar onderwijs. En niet alleen bij grote schoolbesturen, maar ook bij eenpitters. Dat vereist wel een speciale vormgeving van de statuten vanwege de eisen die artikel 42b van de WVO aan de openbare stichting stelt.

 

Argumenten voor de overstap op het nieuwe bestuursmodel

Redenen om over te stappen op het CvB/RvT model zijn:

  • Het formaliseren van een feitelijk bestaande situatie en het daarmee vastleggen en verhelderen van de verantwoordelijkheden en onderlinge rollen;
  • Het verleggen van de formele bestuurlijke aansprakelijkheid van de vrijwilligers naar de professionele bestuurder(s);
  • Het versterken van de positie van het eindverantwoordelijk management in externe overlegsituaties (bijvoorbeeld met de gemeente of met andere onderwijsinstellingen)
  • Het inspelen op het overheidsbeleid om bestuur en toezicht scherper van elkaar te onderscheiden.

 

 

Dienstverlening Bart Wever

 

Proces begeleiding en projectmanagement

Bart Wever kan het gehele proces van omzetting van het bestuursmodel naar het CvB/RvT model van A tot Z projectmatig begeleiden.

 

Hieronder valt onder andere:

* de begeleiding van het keuzeproces om al dan niet en onder welke randvoorwaarden over te stappen op een nieuw bestuursmodel.

* het ontwerpen van statuten, waaronder het voorleggen van de te maken keuzes.

* het uitwerken van alle noodzakelijke regelingen en documenten.

* het onderhouden van de contacten met de gemeente over de nieuwe statuten (bij openbaar onderwijs).

* het eventueel begeleiden van de werving en selectie van leden van de raad van toezicht.

* het voorbereiden van de leden van de raad van toezicht op hun (nieuwe) rol.

* het toelichten van het nieuwe bestuursmodel bij de (geledingen van de) medezeggenschapsraad.

* het organiseren van een miniconferentie met het schoolmanagement ov er de nieuwe interne verhoudingen, inclusief een nieuw managementstatuut.

* het adviseren over de arbeidsvoorwaarden van de leden van het CvB of de bestuurder/directeur (inclusief de beschrijving en waardering van de functies).

 

Leveren inhoudelijke expertise

Procesbegeleiding is niet voldoende. Een grondige kennis van de wet en regelgeving en van de bestuurlijke verhoudingen in het onderwijs is onontbeerlijk. Ook die juridische en bestuurlijke expertise is bij Bart Wever in ruime mate voorhanden.

--> maak een oriënterende afspraak

Maak hier een oriënterende afspraak

wp5533b116.gif

Download hier een artikel uit Over Onderwijs over het succesvol invoeren van het CvB/RvT model

wp5533b116.gif